Barna som starter på skolen nå, må håndtere et samfunn preget av større kompleksitet,
mer mangfold og en raskere endringstakt enn det vi ser i dag,
mener utvalget.
Det har vært ledet av professor Sven Ludvigsen.
Elevene skal lære mer i hvert enkelt fag.
For å få det til,
1. Læreplanen må ryddes i
De siste årene har stadig mer kunnskap og ferdigheter blitt inkludert i lærerplanen.
Nå er den sprengt
og det er lite plass til mer konkrete elementer
som elevene skal lære seg.
Derfor vil utvalget rydde.
Basiskunnskapene og grunnfagene i lærerplanen skal bestå.
De vil at lærerne skal jobbe med
hvordan kunnskapen og ferdighetene skal læres,
fremfor hvilken kunnskap det skal undervises i.
Samtidig skal det innføres noen overordnede temaer:
- bærekraftig utvikling,
- det flerkulturelle samfunn
og
- folkehelse og livsmestring.
Disse skal gå på tvers av fagene.
2. Barna må lære å lære
Elever som utvikler et bevisst forhold til egen læring, som lærer om det å lære, og tenker over hvordan de lærer, er bedre rustet til å løse problemer på en reflektert måte, alene og sammen med andre, mener utvalget.
Utvalget er på flere områder tydelig på at
kunnskapen elevene tilegner seg er noe de skal bruke hele livet.
Her ønsker utvalget å tilby dem
måter å løse utfordringer de også vil få ute i arbeidslivet.
Ved å gå inn i å lære å lære, og gjøre seg tanker om hvordan man tenker om læring,
mener utvalget elevene vil komme med bedre løsninger
når de kommer ut i fast jobb siden.
Dermed vil dette være noe utvalget ønsker å få inn i alle fag.
3. Kreativitet må inn i alle fag
Også dette er et punkt som ikke lar seg måle i gode resultater på den neste nasjonale prøven.
Utvalget skriver at å utvikle elevenes kompetanse i å utforske og skape har stor samfunnsmessig verdi. I tillegg er det verdifult for hver enkelt.
Dette skal de løse ved å øve opp evnen til kritisk vurdering, problemløsning og kreativitet. Utvalget legger vekt på at dette behovet ikke er forbeholdt akademiske yrker, men er vel så viktig for fagarbeidere.
Derfor skal dette være en del av alle fag. Og elevene skal starte tidlig med å trene på å stille utforskende spørsmål, analysere og løse problemer sammen med andre.
4. Vil innføre dybdelæring
Lær dere ordet.
Dette betyr at kunnskapen som læres
også skal kunne omsettes i praksis.
Dybdelæring betyr ikke at alle skal gå i dybden på alt.
Det forutsetter at elevene kan ta valg.
I tillegg forutsetter begrepet
at lærerne tar hensyn til at
elevenes utvikling av forståelse tar tid.
Dybdelæring skal bidra til at
elevene behersker sentrale deler i fagene bedre,
og lettere kan overføre læring fra ett fag til et annet
og til andre situasjoner.
5. Styrket opplæring i psykisk helse
Elevene må lære hvordan de tar vare på sitt eget liv,
skriver utvalget. De mener dette er et av områdene der det er behov for styrking av hva elvene skal lære i skolen.
Utvalget omtaler psykisk helse
som livsferdigheter eller hverdagskompetanse.
De ønsker at elevene skal opparbeide en evne
til å ta gode beslutninger og gjøre etiske avveininger.
Igjen: dette skal hjelpe elevene til å ta ansvarlige valg i eget liv.
No comments:
Post a Comment