Master i skoleledelse -
Modul 3 -
3.samling
(10.02.16 - 12.02.16)
Emne 9 (SKOLE6128):
Internasjonale perspektiver på ledelse
Faglig innhold:
Internasjonale trender i ledelsesforskningen, og hvilken påvirkning og relevans retningene har for utdanningssektoren, med særlig vekt på den nordiske kontekst. Teorier, bruk av teorier og analyse av teorier i forskning.
Læringsmål:
Kunnskap om:
- Hovedretninger innen internasjonal ledelsesforskning
- Nyere perspektiver og utviklingsretninger innen ledelse, og hvordan de utfordrer etablerte perspektiver innen skoleledelse
Anvende relevant teori i arbeidet med å:
- Reflektere over ulike ledelsespraksiser og –teorier, herunder egen ledelsespraksis
- Kritisk vurdere deres relevans i utdanningssektoren og egen ledelsespraksis
Kompetanse i å:
- Analysere ulike ledelsesteorier og -trender
- Forbedre egen ledelsespraksis basert på ny teoretisk kunnskap
Emneansvarlig:
Thomas Dahl
No comments:
Post a Comment