Master i skoleledelse -
Modul 3 -
1.samling
(09.09.15 - 11.09.15)
Emne 8 (SKOLE6127):
(09.09.15 - 11.09.15)
Emne 8 (SKOLE6127):
Forskning og utvikling II for skoleledere
Faglig innhold:
Emnet utdyper studentenes kunnskap om kvalitative og kvantitative metoder for innsamling og analyse av data samt vitenskapsteori. Emnet er en videreføring av FoU I for skoleledere. Det vil bli lagt vekt på å forberede studentene metodisk for arbeidet med masteroppgaven.
Emnet utdyper studentenes kunnskap om kvalitative og kvantitative metoder for innsamling og analyse av data samt vitenskapsteori. Emnet er en videreføring av FoU I for skoleledere. Det vil bli lagt vekt på å forberede studentene metodisk for arbeidet med masteroppgaven.
Læringsmål:
Studenten
- har kunnskap om kvalitative og kvantitative forskningsmetoder
- har ferdigheter i å analysere vitenskapelig arbeid
- har ferdigheter i å planlegge og å gjennomføre kvalitative og kvantitative studier
- kan anvende ulike datainnsamlingsstrategier og analysemetoder
- har innsikt i forskningsetiske spørsmål som er relevante for gjennomføring av studier og formidling av resultater
- kan designe et forskningsprosjekt og finne relevant metodikk
Kvalitativ metode:
Kvantitativ metode
- Ulike kvalitative tilnærminger
- Ulike datainnsamlingsstrategier med hovedfokus på intervju
- Analyse av innsamlet datamateriale
- Etikk og kvalitet i kvalitative studier
Kvantitativ metode
- Måling, validitet og reliabilitet
- Spørreundersøkelser og datainnsamling
- Deskriptiv statistikk (varians og korrelasjon)
- Varians
- Signifikanstesting
- Forskningsetikk
- Vitenskapsteoretiske posisjoner
- Grunnlag for metode og metodologi
No comments:
Post a Comment